jump to navigation

„Magia Chaosu” – Kaitwm.625 / the Kite 23/07/2009

Posted by Wędrowiec in teoria, tłumaczenie.
Tags: , , , , ,
trackback

Autor: Kaitwm.625 / the Kite
Źródło: Chaos Magic
Tłumaczenie i przypisy: Wędrowiec @ dziwnyatraktor

OSTRZEŻENIE:
ZAGROŻENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Przyswojenie poniższych treści bez należytej Beztroski może zaowocować nagłym napadem szaleństwa.

„W księdze mówi się o sefirotach i ścieżkach, o duchach i zaklęciach, o bogach, sferach, planach i wielu innych sprawach, które mogą (albo i nie) istnieć.
To czy istnieją nie ma znaczenia. Z wykonywaniem pewnych działań wiążą się określone skutki. Uczniów ostrzega się poważnie, aby nie nadawali im filozoficznej wagi ani nie traktowali ich jako obiektywnej rzeczywistości.”

Aleister Crowley, Liber O*

U swego zarania ruch magii chaosu nie nosił takiego miana. Peter J. Carroll powiedział, że chciał tylko „oczyścić” pojęcia na scenie magicznej, co zaowocowało podejściem do magii, które moglibyśmy nazwać szamanizmem w stylu wolnym, oswobodzonym ze źródeł kulturowych. Inne określenia magii chaosu znaleźć można wśród cytatów Spiral Nature [ENG]. Jeszcze więcej znajdziesz wśród esejów Chaos Matrix [ENG].

Nie traktujemy Magii Chaosu jako paradygmatu. Chaoci zamiast tego czerpią swobodnie z wielu dostępnych obecnie modeli, takich jak:

  1. spirytystyczne, wedle których faktycznie „istnieją” duchy, bogowie itp., do których się zwracamy, którym rozkazujemy czy z którymi pracujemy;
  2. energetyczne, wedle których magia działa poprzez manipulacje energią, Mocą (cześć, Obi-Wanie), która przenika Wszechświat;
  3. psychologiczne, zdaniem których wprowadzamy zmiany w świadomości przy pomocy zasobów z nieświadomości, co skutkuje przemianami postrzegania świata;
  4. informacyjne, które twierdzą, posługując się niektórymi wnioskami z fizyki kwantowej, że manipulujemy informacją raczej niż energią.

Rozważany meta-model uznaje, że wierzenia są raczej czymś, co posiadamy niż co się nam przytrafia. Magowie chaosu lubią cytować słowa przypisywane Hassan-I-Sabbahowi: „Nic nie jest prawdą, wszystko jest dozwolone”. Możemy więc wybierać wierzenia, odrzucać je czy zmieniać, kiedy już poznamy sposób. Podstawowy sposób zmiany wierzeń magowie Chaosu nazywają „gnozą”.

Jej techniki polegają na wprowadzeniu się w stan podwyższonej podatności na sugestię, tak by dowolne implantowane wierzenie stawało się pierwszorzędnym. Przygotowuję sygilę w celu znalezienia „nowej partnerki” (ulubiony temat magów). Sygila reprezentuje wierzenie, że mam nową partnerkę. Wprowadzam się w stan gnostycki i koncentruję na sygili. Później (i mówmy tu poważnie: dla mnie to nie zawsze działa) po prostu znajduję nową partnerkę.
Tyle wprost. Powiedzmy teraz, że chciałbym użyć modelu spirytystycznego, do którego mógłbym się skłaniać. Zainteresuję się Afrodytą, grecką boginią miłości. Zacznę ją czcić, wprowadzę się w gnozę, by nad nią medytować itd. A w którymś momencie, jako wyznawca, poproszę, by obdarzyła mnie nową partnerką.

Mam nieograniczony wybór. Mogę wybrać model, ku któremu się skłaniam i który poszerzy moje możliwości. Mogę je wymieszać. Pierwsza próba może się nie powieść i mogę postanowić dopóty próbować wariantów, dopóki się nie uda (zamiast tego mogę przeprowadzić dywinację, by poznać przyczyny klęski; informacja zwrota: pokarm czempionów).

Magowie Chaosu kładą szczególny nacisk na rezultaty (por. Czarnoksięstwo [ENG; wkrótce zostanie przetłumaczone – przyp. W.]), co prowadzi do redukcji elementów zbędnych, za Aleisterem Crowley’em, który ukuł motto: „cele religii, metody nauki”. Wybrane elementy metody eksperymentalnej to:

  1. Dokumentowanie. Jak mawiają astronomowie: „Jeśli tego nie zapisałeś – nie zdarzyło się”. Dokumentacja chroni przed samooszukiwaniem się.
  2. Replikacja. Czy możesz to powtórzyć?
  3. Moc eksplanacyjna. Sam Crowley uważał za kluczowe, by jego nurt thelemiczny obejmował wszystkie teorie magiczne. Jednakowoż, w naszym postmodernistycznym świecie, w którym „nic nie jest prawdą, wszystko jest dozwolone” uważamy wyjaśnienia za przydatne, ale możemy się bez nich obejść. I tu nasza ścieżka oddziela się od nauki. Zob. także moją Śmierć rozumu [ENG].

Ponowoczesny wybór wierzeń zdaje się przypadkowy. Magowie Chaosu, ceniąc sobie losowość zawartą w teorii chaosu zaadaptowali to słowo na swoje potrzeby. Splądrowawszy dostępne modele magii w poszukiwaniu pomysłów, zwrócili się ku teorii chaosu, fizyce kwantowej, informatyce i innym dziedzinom nauki – a nawet ku fantastyce. I wciąż to robimy.

Wydaje się, że dotarliśmy do początku.


* Crowley, A. (1998). Magija w teorii i praktyce. Wydawnictwo KOS.

Reklamy

Komentarze»

No comments yet — be the first.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: